Szerzőink

Baranyi Bertold
Gáli Csaba
Hoffman István
Ságvári Ádám
Sepsi Tibor


Ha szívesen jelentkeznél önkéntes szerzőnek, írj nekünk a Facebookon!

A blogot az Így írnánk mi blog szerzői szerkesztik

Az Országos Környezetvédelmi Tanáccsal való egyeztetés hiánya alaptörvény-ellenességre vezet

2012.12.21. 13:20 | alászolgája | Szólj hozzá!

[a telep létesítésének bejelentése alapján gyakorolható egyes termelő és egyes szolgáltató tevékenységekről, valamint a telepengedélyezés rendjéről és a bejelentés szabályairól szóló 358/2008. (XII. 31.) Korm. rendelet]

A jövő nemzedékek országgyűlési biztosa indítványozta, majd az alapvető jogok biztosa fenntartotta, hogy az Alkotmánybíróság semmisítse meg a telepengedély, illetve a telep létesítésének bejelentése alapján gyakorolható egyes termelő és egyes szolgáltató tevékenységekről, valamint a telepengedélyezés rendjéről és a bejelentés szabályairól szóló 358/2008. (XII. 31.) Korm. rendeletet, mert azt az Országos Környezetvédelmi Tanáccsal nem véleményeztették, ami a Kormánynak a rendelet megalkotásakor hatályos Alkotmányból eredő társadalmi szervezetekkel való együttműködési kötelezettségének (Alkotmány 36. §) megszegését jelenti. Az indítványozó hivatkozott emellett az alaptörvény környezetvédelemre vonatkozó rendelkezéseire [Alkotmány 18. § és 70/D. §, Alaptörvény XX. cikk és XXI. cikk (1) bekezdés]. Álláspontja szerint a jogalkotó azzal, hogy a korábban telepengedélyhez kötött tevékenységek végzését bejelentéskötelessé tette, megszűnt e tevékenységek tekintetében a környezet védelmét biztosító garanciarendszer, hiszen a bejelentés alapján történő nyilvántartásba vétel során az eljáró hatóság nem vizsgálja a jogszabályban rögzített környezetvédelmi követelményeknek való megfelelést. Emellett a bejelentés ellen jogorvoslatnak sincs helye. Emiatt az indítványozó szerint sérül a jogorvoslathoz való jog és a jogállamiság követelménye is. Az indítványozó továbbá kérte a fent megjelölt hiányosságok miatt mulasztásban megnyilvánuló alkotmánysértés megállapítását is.

Az Alkotmánybíróság az indítványnak részben helyt adott és a rendeletet megsemmisítette. Az Alkotmánybíróság határozata szerint a jogalkotási eljárás részét képező jogszabály-előkészítés során olyan mértékben megszegték az eljárási követelményeket, hogy az a jogállamiság és a jogbiztonság követelményeinek sérelme miatt az egész jogszabály érvénytelenségét idézte elő, amely másként nem orvosolható, mint a jogszabály megsemmisítésével.

Az Alkotmánybíróság az Országos Környezetvédelmi Tanács közhatalmi jellegét már a 30/2000. (X. 11) AB határozatában megállapította. Az Alkotmánybíróság e határozatában is arra az álláspontra helyezkedett, hogy a jogszabály által kifejezetten és konkrétan megnevezett, egyetértési, illetve véleményezési jogkörrel rendelkező szervezetek – a demokratikus döntéshozatali eljárásban betöltött szerepük miatt az egyeztetési kötelezettség vonatkozásában – közhatalminak, így a jogalkotó számára megkerülhetetlennek minősülnek.

A testület ezt követően azt vizsgálta, hogy az egyeztetési kötelezettség elmulasztása egyúttal sértette-e a kormányrendelet megalkotásakor hatályos Alkotmány valamely rendelkezését. E körben megállapította, hogy a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény rendelkezései egyértelműen előírják a Kormány számára az Országos környezetvédelmi Tanáccsal való egyeztetést, ami a jogalkotási törvény általános egyeztetési kötelezettségéhez képest a környezetvédelmi jogalkotásra vonatkozó speciális és erősebb érvényességi követelményt jelentenek.

Az Alkotmánybíróság emellett rámutatott arra is, hogy a Kormány a rendelet megalkotása során magasabb szintű jogszabály rendelkezéseit hagyta figyelmen kívül.

Az Alkotmánybíróság megállapította azt is, hogy a rendelet megsemmisítésére a hatályos Alaptörvény rendelkezései is alapot adtak volna, ha alkalmazhatóak.

A rendelet megsemmisítésére pro futuro, 2013. február 28-i hatállyal került sor. A jogalkotónak tehát két és fél hónapja maradt az új jogszabály megalkotására.

Hangsúlyozni szükséges, hogy az Alkotmánybíróság tartalmi szempontból nem vizsgálta a rendelet alkotmányosságát. A mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítványt, mint nem jogosulttól származót visszautasította.

(a II/782-6/2012. számú határozat teljes szövege)

Címkék: környezetvédelem jogállamiság jogbiztonság megsemmisítés jogalkotási eljárás

A bejegyzés trackback címe:

https://lexhungarorum.blog.hu/api/trackback/id/tr574976161

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása