Szerzőink

Baranyi Bertold
Gáli Csaba
Hoffman István
Ságvári Ádám
Sepsi Tibor


Ha szívesen jelentkeznél önkéntes szerzőnek, írj nekünk a Facebookon!

A blogot az Így írnánk mi blog szerzői szerkesztik

Nem tartozik az Alkotmánybíróság hatáskörébe a költségvetési törvény normatív támogatásokra vonatkozó szabályainak a hátrányos megkülönböztetés tilalmát, jogállamiság elvét, valamint a szociális biztonsághoz való jogot érintő utólagos felülvizsgálata

2011.09.29. 17:35 | Lucius Moesianus | Szólj hozzá!

a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló 2006. évi CXXVII. törvény 3. számú mellékletének 11. ea) és eb) pontja,
a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások 2007. évi irányított területi kiegyenlítési rendszeréről szóló 239/2006. (XI. 30.) Korm. rendelet 3. § (2) bekezdés d) pontja


Az indítványozók szerint a vitatott szabályok sértik az Alkotmány 70/A. §-ában szabályozott jogegyenlőség követelményét, mivel egyrészt önkényesen, alkotmányos indok nélkül tesznek különbséget az önkormányzatok, továbbá az önkormányzatok és a nem állami fenntartók között. Azt is jelezték, hogy a költségvetési törvénynek az a szabálya, mely szerint az új belépők a költségvetési hozzájárulás 50 %-ára tarthatnak csak igényt, sérti az Alkotmány 70/E. § (1) bekezdésében szabályozott szociális biztonsághoz való jogot, valamint az Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe foglalt jogállamiságból folyó jogbiztonság követelményét.

Az Alkotmánybíróság az indítványt hasonlóan több korábbi, hasonló tárgyú határozatához, a korlátozott hatáskörére tekintettel visszautasította.
[Végzésében kiemelte, hogy 2010. november 20-a óta az Alkotmány és az alkotmánybíróságról szóló törvény - módosított - rendelkezései értelmében a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról, a központi adónemekről, illetékekről és járulékokról, a vámokról, valamint a helyi adók központi feltételeiről szóló törvényeket az Alkotmánybíróság akkor vizsgálhatja felül, ha az erre irányuló indítvány az alkotmányellenesség okaként kizárólag az élethez és emberi méltósághoz való jog, a személyes adatok védelméhez való jog, a gondolat, lelkiismeret és vallás szabadsága, vagy a magyar állampolgársághoz kapcsolódó jogok sérelmét jelöli meg, és nem tartalmaz egyéb okot. Ezeket az új hatásköri szabályokat a folyamatban levő ügyekre is alkalmazni kell. Mivel az indítványozók a központi költségvetést érintő törvénynek a hátrányos megkülönböztetés, a jogállamiság elvének, valamint a szociális biztonsághoz való jog sérelme miatti alkotmányellenességének megállapítását kérték, s az indítványukban nem hivatkozott az Alkotmányban meghatározott alapjogok sérelmére, ezért az Alkotmánybíróság megállapította, hogy korlátozott felülvizsgálati jogköre miatt az indítvány elbírálására nem rendelkezik hatáskörrel.]


A felülvizsgálni kívánt végrehajtási kormányrendelettel kapcsolatban kiemelte, hogy annak szabályai egyetlen naptári évre, 2007-re voltak irányadók. A 2008-as évre a Kormány ugyanabban a szabályozási tárgykörben új rendeletet fogadott el. Így a felülvizsgálni kívánt rendelet a 2007. naptári év végével végrehajtottá, s így az indítvány okafogyottá vált, ezért az eljárást e jogszabály felülvizsgálata tekintetében megszüntette.

A határozat teljes szövege (225/B/2007.)

Címkék: jogállamiság hátrányos megkülönböztetés jogbiztonság szociális biztonság elutasított hatáskör hiánya okafogyott indítvány

A bejegyzés trackback címe:

https://lexhungarorum.blog.hu/api/trackback/id/tr313265543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása