a közoktatás minőségbiztosításáról és minőségfejlesztéséről szóló 3/2002. (II. 15.) OM rendelet 10-14/H. §-a, a Magyar Köztársaság 2006. évi költségvetéséről szóló 2005. évi CLIII. törvény 3. számú melléklet 18. pont b) alpontja, a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló a 2006. évi CXXVII. törvény 3. számú melléklet 16.2.2. pontja, 3. számú melléklet Kiegészítő szabályok 10. pont f) és p) alpontja, a Magyar Köztársaság 2008. évi költségvetéséről szóló 2007. évi CLXIX. törvény 3. számú melléklet 16.5.2. pontja, 5. számú melléklet 22. pontja, a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 79-82. §-a
Az indítványok egy része a költségvetési törvény alapfokú művészetoktatáshoz kapcsolódó támogatásokról szóló rendelkezéseit támadta, elsősorban a tanszabadság, a jogegyenlőség és a jogbiztonság sérelmére hivatkozva. Az indítványok másik része a támogatás egy részének feltételét képező minősítési eljárásokat, az azokra vonatkozó szabályokat támadta, szintén a tanszabadság, a diszkriminációtilalom, valamint a felkészülési idő megsértését állítva. Más indítványok a rendeleti szabályozást a törvényi felhatalmazás hiányára alapozva kérték megsemmisíteni. Egy indítványozó azt a rendeleti szabályt tartotta a személyes adatok védelmének a követeményébe ütközőnek, amely előírta a pedagógusok - személyes adatokat tartalmazó - jegyzékének továbbítását.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy nincs hatásköre a költségvetési törvények rendelkezéseit felülvizsgálni, valamint, hogy a minősítési eljárás - akár év közben megváltoztatott - szabályai önmagukban nem rónak terheket a fenntartókra, azoknak költségvetési hatásaik önmagukban nincsenek, kizárólag a költségvetési törvényekkel együttesen értelmezve. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy nincs hatásköre maguknak a minősítési eljárásoknak a felülvizsgálatára sem. Erre tekintettel az indítványok ezen részeit visszautasította.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a támadott rendelet rendelkezései - felhatalmazás hiányában - megalkotásukat követően alkotmányellenesek voltak, ugyanakkor a felhatalmazás utólagos megteremtésével az alkotmányellenes helyzet megszűnt.
A pedagógusok névjegyzékének továbbításával összefüggésben a testület rámutatott, hogy bár az adatkezelésnek nincs törvényi alapja, és maga a rendelet sem írja elő az adatkezelési hozzájárulás megszerzését, azonban a személyes adatok védelméről szóló törvénnyel összhangban értelmezhető és értelmezendő a kifogásolt rendelkezés. Azaz a fenntartó köteles az adattovábbítást megelőzően kérni a pedagógusok hozzájárulását az adattovábbításhoz. Amennyiben pedig a pedagógusok a hozzájárulást megtagadják, annyiban természetesen ezen adatok nem is továbbíthatóak. Ezért az OM rendelet rendelkezéseinek megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.